Artikler, debat og arrangementer

Københavns Automobil Klub

www.kakautoklub.dk© 2012         

Nyheder og relevante indslag kan sendes til John Christensen, som herefter vil tilføje indslagene her.

Messer, udstillinger, race, shows i 2020.

Kilde: Motormagasinet d. 6. januar 2020 16:45 | Af Flemming Haslund


… hvad skal du ud og opleve. For forretningen, for udviklingen, for sjov. Her er vores store kalender, der starter lige her og nu i Las Vegas. Derefter automesse i Göteborg, DM i Skills herhjemme og sådan bli’r det ved og ved.

 

januar – 10. januar                    International CES, Las Vegas
                                                    International udstilling om elektronik, herunder ny                                                                elektronik i biler

 

januar – 18. januar                    Automässen, Göteborg


januar – 18. januar                    DM i Skills 


januar                                        Hot Wheels Monster Truck Live - Royal Arena, København 


januar – 2. februar                    Motorshow 2020 i Messecenter Herning

                                                   Event om motorsport


januar – 2. februar                    Bremen Classic Motorshow

                                                   Udstilling med klassiske biler – også en brancheudstilling


februar – 9. februar                  Retromobiler 2020
                                                   Udstilling med klassiske biler 


februar – 3. marts                     Salon International de l’Automobiler de Monaco

                                                   International udstilling med meget, meeeget dyre biler


marts – 15. marts                      Den Internationale Biludstilling i Genève

                                                   Forårets mest betydningsfulde biludstilling i Europa 


marts – 20. marts                      Automechanika Kuala Lumpur

                                                   International udstilling for autobranchen 


marts - 26. marts                      Hydrogen & Fuel Cells for Heavy Duty Transport 2020 -                                                         Brussels, Belgien 


marts – 29. marts                     Techno Classica Essen

                                                   Publikums- og brancheudstilling med klassiske biler 


april – 19. April                          New York International Auto Show 


april – 19. April                          The Electric Car Show - Øksnehallen, København 


April                                            Aars Stumpemarked, Aars 


April – 30. April                           Commercial Vehicle Show, Birmingham 


maj – 17. Maj                              Vestfyn Trækker, Ejby Fyn 


maj – 17. Maj                              Classic Race Aarhus


maj                                              Klassisk Træf & Marked 2020, Brørup


maj – 1. Juni                                Græsted Veterantræf 2020, Græsted 


juni – 20. Juni                              North American International Auto Show (NAIAS) 


juni – 12. juni                              The Tire Cologne, dækmesse, Køln 


Den 1. august – 2. August          Copenhagen Historic Grand Prix – CHGP - København 


august – 16. August                  Auto Show Denmark 


september – 12. September      Automechanika 2020, Frankfurt

                                                   Den ”rigtige” Automechanika, den mest relevante for den                                                     danske branche 


september – 25. september      IAA Nütsfahrzeuge, Hannover 


september                                   Repræsentantskabsmøde i Dansk Bilbrancheråd -                                                                   København 


Den 1. oktober – 11. oktober     Den Internationale Biludstilling i Paris

                                                     Efterårets mest betydningsfulde biludstilling i Europa 


oktober – 18. oktober                 Bilmesse & Brugtmarked, Fredericia 


oktober – 21. oktober                Testkørsel af kandidater til Årets Bil i Danmark 2021 -                                                          FDM   Jyllandsringen


oktober – 22. oktober               au2messe MesseC, Fredericia 


november – 6. november          SEMA Show i Las Vegas 


november – 5. november          FTZ Fagmesse, Odense Congress Center 


november – 6. december          Essen Motor Show, Essen

                                                    Europas største udstilling for tuning, motorsport,                                                                 klassiske biler og motorcykler



Bud på ny registreringsafgift

Her er kompromisløsningen på registreringsafgiften.

De Danske Bilimportører 10. september 2017. Kilde: Bilpriser.dk


Forhandlingerne om fremtidens registreringsafgift synes at være gået i stå. På den ene side står regeringen med et ønske om udelukkende at sænke procentsatsen, mens Dansk Folkeparti sammen med flere andre partier i Folketinget ønsker at omlægge registreringsafgiften, så den tager udgangspunkt i bilens miljøbelastning og sikkerhed. Også regeringspartiet Det Konservative Folkeparti har ytret støtte til denne ordning.


Nu præsenterer De Danske Bilimportører en model, hvor begge parter kan få deres ønsker opfyldt. Bilimportørerne har nemlig regnet på model med en lavere og en mere simpel teknisk registreringsafgift, der giver mere miljøvenlige og sikrere biler på vejene.


”Det bedste for Danmark er, at vi får registreringsafgift baseret på bilens teknik, og ikke bilens pris, som det er i dag. Kun på den måde får vi sikrere og mere miljørigtige biler. Derfor har vi fået lavet en rapport, der viser et kompromis mellem de forskellige politiske ønsker. Som det er i dag kører den nye teknologi indenfor miljø og sikkerhed direkte udenom Danmark, da vi har en afgift baseret på bilens pris. Det mener vi er helt forkert og skadeligt for samfundet.” Udtaler Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.


I rapporten, der er udarbejdet af det anerkendte konsulenthus Copenhagen Economics, er der beregnet scenarier for en omlægning af den værdibaserede afgift til en ny teknisk afgift baseret på kun to parametre; CO2 og vægt. Ifølge De Danske Bilimportører vil dette være den mest simple omlægning, der vil have den største positive effekt.


Rapporten operer med to scenarier: Et provenu-neutralt scenarie og et scenarie hvor omlægningen er fulgt af en afgiftssænkelse. I begge scenarier vil CO2 udledningen fra de nye biler sænkes med over 3%, og der vil ske en markant stigning i udbredelsen af nyt sikkerhedsudstyr. Gunni Mikkelsen forklarer:


’Vi mener at vores model med det lavere provenu burde være den gyldne kompromisløsning for forhandlingspartnerne. Der vil komme betydeligt billigere biler, og det vil blive de mest miljørigtige og sikre af slagsen. Det burde være lige til at gå til.’ 


En af branchens grunde til at de ønsker en teknisk afgift er at de administrative byrder vil minimeres og vi vil få et mere retfærdigt skattesystem. I dag kan der være meget stor forskel på, hvad fuldstændig identiske biler betaler i afgift pga. den værdibaserede afgift. Med en ny teknisk afgift vil ens biler altid skulle betale det samme i afgift, og det vil gøre alt meget lettere og mere gennemskueligt – både for forbrugerne, SKAT og branchen.


FAKTA: Bilpriser ved omlægning til teknisk afgift med lavere provenu

En VW UP! bliver ca. 5.000 kr. billigere

En Mazda 6 bliver ca. 50.000 kr. billigere

En VW Golf bliver ca. 50.000 kr. billigere


BLITZ – 2017 vil starte som 2016.           Kilde: Bilbranchen - en del af DI. Ultimo 2016.


Bilbranchen har med hjælp fra DI’s analyseenhed sammensat en ny indikator til at forklare personbilsalget til private. Forbrugernes syn på Danmarks økonomi i dag, købelysten samt synet på arbejdsløshed et år frem har vist sig som de bedste faktorer til at forklare værdien af personbilsalget til private. På baggrund af indikatoren er forventningen til starten af 2017, at personbilsalget til private vil være på samme niveau som starten af 2016.

I bilbranchen bruges der meget tid på at spå om, hvor mange biler der vil blive solgt fremadrettet. Det er sjældent en let øvelse, fordi et hav af både lokale og økonomiske forhold spiller ind på, hvordan bilsalget fremadrettet former sig.


Udover de mere specifikke markedsdrevne forhold er de generelle økonomiske konjunkturer i samfundet et godt sted at starte, når det fremtidige bilsalg skal estimeres. Niveauet af den samlede økonomiske aktivitet og udviklingen i beskæftigelsen er nemlig central for både behovet for person- og varetransport. I den forbindelse er forventningerne til væksten i Danmark i 2017 fortsat moderate, og i 2016 er det næsten udelukkende det private forbrug, som har skabt væksten.


Et andet ofte anvendt parameter til at estimere det private bilsalg er forbrugertilliden. Netop forbrugertilliden sætter dette Blitz fokus på. Danmarks Statistik stiller hver måned forbrugerne 12 spørgsmål om deres syn på både samfundets og deres egen økonomi, hvoraf fem af disse spørgsmål indgår i forbrugertillidsindikatoren. Men hvor godt forklarer disse spørgsmål personbilsalget? Og er der nogle af spørgsmålene, som bedre forklarer bilsalget end andre? Svarene er, at spørgsmålene i nogen grad kan være med til at forklare personbilsalget og særligt tre spørgsmål er bedre end de andre.


- Med hjælp fra DI’s analyseenhed har vi fundet frem til, at spørgsmålene omkring forbrugernes syn på Danmarks økonomi i dag, deres købelyst lige nu samt deres syn på arbejdsløsheden et år frem er de bedste til at forklare værdien af personbilsalget til private. Fremadrettet vil vi kigge særligt på disse spørgsmål, når vi skal kigge et par måneder frem i tiden og tage temperaturen hos forbrugerne. På baggrund af indikatoren er forventningen til starten af 2017, at personbilsalget til private vil være på samme niveau som starten af 2016, siger direktør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.


Nyt rekordår

Med 203.530 nyregistrerede personbiler i årets første 11 måneder bliver 2016 endnu et rekordår for personbilsalget. Væksten i personbilsalget i 2016 kommer næsten udelukkende fra leasing, hvor privatleasing er steget med 55 pct. og erhvervsleasing med 12 pct. i forhold til 2015. Derimod er det private køb af bil på det laveste niveau de sidste fire år.


- 2016 bliver endnu et ”leasingår”, men det bliver også året, hvor der for alvor er kommet gang i salget af de større personbiler. For første gang siden 2011 bliver der nu solgt lige så mange større biler som mindre biler, uddyber Thomas Møller Sørensen.


I det seneste Blitz kan du også læse om, hvordan omsætningen for virksomheder primært med bilhandel vokser med tocifrede vækstrater i årets første tre kvartaler. Fremgangen i omsætningen kommer hovedsageligt fra det høje antal af nyregistrerede personbiler og særligt høje antal af nyregistrerede varebiler, men også lastbilsalget har haft en moderat vækst i perioden.


Eftermarkedsafsnittet i dette Blitz analyserer udviklingen i aldersfordelingen fra 2010 til 2016 for person-, vare- og lastbiler. Aldersfordelingen har både konsekvens for aktiviteten på værkstedet og splittet mellem mærkeværksteder og de frie værksteder. Analysens resultater er kort, at der de sidste seks år er kommet flere yngre personbiler i bestanden, de ældre årgange af varebiler fylder stadig meget i bestanden, og bestanden af lastbiler er generelt blevet ældre.

Godt år for vores sponsor Au2Parts.


Au2parts fik 20 procent vækst i år 1 EM

Kilde: Motormagasinet 25. januar 2016


2015 blev et godt første år efter konkurrenten Meknonomens nedskæringer i Danmark.


BONUS 2015 blev et skelsættende år, hvor autobranchen oplevede store forandringer, efter at svenske Mekonomen i december 2014 meldte ud, at grossisten ændrede strategien på det danske marked og dermed lukkede en lang række grossistforretninger. Det har givet vækst på hele 20 procent hos grossisten Au2parts i et marked, der fortsat generelt har en meget begrænset, eller måske endda negativ, udvikling. Det kunne landets afdelingsledere, kundeansvarlige samt medarbejdere fra hovedkontoret fredag glæde sig over ved årsmøde i Vingsted Centret i Vejle.


Her gjorde Au2parts status på året der gik i branchen såvel som i kæden, og vendte blikket fremad for kædens planer i 2016. Der blev ligeledes netværket på tværs, for i 2015 kunne kæden byde velkommen til en lang række nye kolleger, hvilket vidner om et år med fuld fart på.


Au2parts’ direktør, Niels Skak, redegjorde i beretningen om det forgangne år – og hvordan Au2parts arbejder efter en ny tidsregning:


- År 2015 blev år 1 EM, det vil sige efter Mekonomens strategiske omlægning. Det har været et hektisk år for Au2parts, hvor vi har fået mange nye kunder til. Alle Au2parts ansatte har løbet ekstra stærkt, og dermed har vi formået at give vores kunder en nærværhed med fokus på det lokale, som vi kan være stolte af. Au2parts er og bliver en grossistkæde med danske rødder, hvor der ikke er en lang beslutningsproces, hvilket kommer vores kunder til gode, sagde Niels Skak blandt andet.


Au2parts har åbnet to nye afdelinger i 2015 i henholdsvis Ribe og Skive. Værkstedskæderne AutoPartner og Teknicar har også begge haft en meget fin udvikling i medlemstallet og har nået det største antal tilsluttede værksteder nogensinde i begge kæder.

 

Der på årsmødet også gjort status over, hvorledes Au2parts introducerede flere nye tiltag i 2015 og blandt andet sidst på året lancerede et nyt kundestyringssystem, Au2office, samt to nye værkstedskoncepter.


De nye værkstedskoncepter er henholdsvis ”No-Name”, som tilbyder alt hvad et traditionelt værkstedskoncept gør, inklusive en kvalitetskontrol-ordning, men uden et fælles navn og skilte, samt Bosch Car Service konceptet fra Bosch.


Årsmødet bød også på workshops for kundeansvarlige og afdelingsledere, hvor der var mulighed for at komme med input til kædens fortsatte udvikling.


Nye rekorder for bilsalget i Danmark

Pressemeddelelse fra De Danske Bilimportører 5. oktober 2015





 











Bilsalget i september 2015

Bilsalget fortsætter på et højt niveau. Personbilsalget steg 10% i forhold til august, og de første 9 måneder af i år ligger nu 9% over tilsvarende periode sidste år. For varebilerne tegner sig et lignende billede, og september er knap 3% over august og med et år til dato salg på 17% over 2014. Det flotte salg understreges af et lastbilsalg, der i september var 24% over august samt et år til dato salg 35% over den tilsvarende periode i 2014.

Salget af personbiler har således retning mod en ny rekord og de seneste ugers megen debat om biler, har indtil videre ikke haft indflydelse på det samlede salg.


’Bilimportørerne er naturligvis ovenud tilfredse med den stigende efterspørgsel, som vi ser som tydelige tegn på stor aktivitet i erhvervslivet såvel som danskernes behov for øget mobilitet, og vi ser fortsat positivt på de kommende måneders aktivitet’ siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.


Personbiler

2015 tegner til at blive det sjette år i træk med rekord i bilsalget – september blev 10% over august, 23% over september sidste år og år til dato 9% over de første 9 måneder af 2014.

B-segmentet (lille klasse) er stadig det største segment, efterfulgt af mikrobilerne i A-segmentet. C-segmentet er i september det tredjestørste segment. A- og C-segmentet ligger stadig tæt, og har fra år til dato ligget tæt, med en lille overvægt i A-segmentet.

I de øvrige bilsegmenter er der ikke de store udsving, om end SUV’erne i J-segmentet tegner sig for en pæn stigende andel. Det samlede billede er fortsat at danske bilkøbere køber biler, der er markant anderledes (mindre) end i vores nabolande.


’Vi tror ikke at danskerne har behov for mindre biler. Det er i høj grad et spørgsmål om at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Hvis man lavede en intelligent omlægning af bilafgifterne kunne langt flere køre i en lidt større bil, og det helt uden at belaste miljøet yderligere, og stadig opretholde statens provenu. ’ siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.


A-segmentet, er med et antal på 4619 i september årets næstbedste måned og bilklassen tegner sig for 26% af salget.

B-segmentet, er med 5297 biler i september måned, svarende til en andel på knap 30% fortsat det største segment.

C-segmentet, er med 3718 biler og en andel på knap 21% det tredjestørste segment i september.

D-segmentet, som er de store biler, har ligget nogenlunde stabilt i år men fortsat med en andel under 10% af det samlede salg af personbiler, og i september var salget på 1524 biler.

E-segmentet, er ”premium” (større luksusbiler), og er i Danmark en meget lille del af markedet. Således udgør de blot under 2%. I september blev der solgt 307 biler, heraf var hele 121 elbiler, således udgør elbilerne knap 40% af danskernes luksusbiler.

J-segmentet, de efterhånden meget populære såkaldte SUV’er, udgør med 1459 biler i september 8% af markedet, og har vist en stigende tendens gennem nogen tid. Således udgjorde denne klasse ca. 4% ved årets begyndelse.

M-segmentet, de såkaldte MPV'er, solgte 735 biler og opnåede en andel på knap 4% i september. Det er lidt under årets begyndelse, hvor andelen var 5%.

F- og S-sgementet, luksus og sportsbiler, er i Danmark forsvindende små, under 300 biler om året i alt og således en ubetydeligdel af bilsalget.

Elbiler, salget varierer betydeligt i de enkelte måneder, da salget af de mere almindelige størrelser af biler i betydelig omfang er drevet af salg til flåder. Salget i september sluttede på 234 biler, og er et markant fald fra august måneds 531, der dog var domineret af en enkelt handel på 400 biler.

Målt på årets første ni måneder ser vi et meget fint salg af elbiler på 1948 i år mod 911 sidste år for den samme periode. Således er salget af elbiler allerede 24% over sidste års samlede salg og dermed det bedste salg gennem tiderne, om end elbiler fortsat udgør en meget lille andel af det samlede salg.

De mest solgte mærker for personbiler i september måned var: VW med 1953, Peugeot med 1704, Skoda med 1488, Toyota med 1338 samt Citroen med 1263.


Varebiler, salget af varebiler i september var på 2718 og 2,7% over august, men hele 14% over den samme måned i 2014, og med et år til dato salg på 17% over samme periode sidste år, er der fortsat særdeles stor tilfredshed blandt bilimportørerne med salget.

De mindre varebiler, under 2800kg totalvægt, udgør med 1310 stk. ca. halvdelen af de solgte varebiler, og resten fordeler sig med 930 i størrelsen 2800-3490kg totalvægt, medens 478 stk. er på B-kørekortets maksimale 3500kg.


Tendensen er klar i alle varebilssegmenter. På varebiler under 2800kg totalvægt, i mellemstørrelsen 2801-3499 kg såvel som i 3,5tons segmentet, er der vækst.


’Medlemmerne hos De Danske Bilimportører er bestemt tilfredse med salget, og med optimisme hos køberne er der en tro på en fortsat positiv udvikling med en efterspørgsel bredt blandt mange forskellige brancher. ’ fremfører Gunni Mikkelsen.


Lastbilsalget, i september blev der indregistreret 443 lastbiler mod 356 i sidste måned og således en stigning på 24%, og med 3512 indregistrerede lastbiler ved udgangen af september, ligger 2015 markant over sidste års samme periode, og således svarende til en stigning på 35% i forhold til sidste år. Det er dog langt fra rekorden, der var på omkring 7000 lastbiler i 2007, men så absolut en tendens mod det bedste år efter kriseårene 2008-09.

Langt hovedparten, knap 90% af lastbilerne, var store lastbiler med en totalvægt på over 16 tons.


’Vi tolker helt klart salget af lastbiler, der er driftsmidler i transportindustrien, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet. ’ udtaler Gunni Mikkelsen.


Bussalget, et segment der er meget begrænset og med store variationer hen over året, er i stor grad et resultat af udbud af offentlig trafik, hvorfor det ikke giver den store mening at se på i enkelte måneder. De første 9 måneder af i år er med 328 busser, knap det samme som salget i samme periode sidste år på 332.


Segmenter i bilstatistik fra De Danske Bilimportører

De Danske Bilimportører angiver registreringstal (salg) og kommenterer bilmarkedet i Danmark ud fra følgende segmenter (bilklasser). Modellerne i parentes er de 5 mest solgte inden for segmenterne i september måned.


A-segment: Mikro biler (Volkswagen Up, Toyota Aygo, Kia Picanto, Opel Karl, Skoda Citigo)

B-segment: Små biler (Peugeot 208, VW Polo, Skoda Fabia, Citroen C3, Toyota Yaris)

C-segment: Mellemklasse biler (Peugeot 308, VW Golf, Ford Focus, Nissan QashQai, Skoda Octavia)

D-segment: Store biler (VW Passat, BMW 3’er, Toyota Avensis, Mercedes C, Opel Insignia)

E-segment: Premium biler (Tesla S, Audi A6, Mercedes E, BMW 5’er, Volvo V70)

F-segment: Luksus biler (Mercedes CLS, BMW 7’er, Mercedes S, Porsche Panamera, Audi A8)

S-segment: Sport (Mazda MX 5, Ford Mustang, Maserati Ghibli, Mercedes AMG/GT, Subaru BRZ)

M-segment: MPV'ere (Citroen C3 Picasso, Nissan Note, Ford C-Max, Citroen C4 Grand Picasso, Toyota Verso)

J-segment: SUV'ere (Mitsubishi ASX, Suzuki Vitara, Mazda CX-3, Ford Kuga, Volvo XC60)

O-segment: Øvrige





2012

2013

2014

2015

Ændring

2014-2015

Personbiler

sep

13.924

14.585

14.432

17.841

23,6%


jan - sep

128.587

135.178

142.107

155.221

9,2%

Varebiler

sep

1.746

2.035

2.383

2.718

14,1%


jan - sep

17.370

17.237

19.967

23.423

17,3%

Lastbiler

sep

248

369

421

443

5,2%


jan - sep

2.944

2.552

2.592

3.512

35,5%


Skats indsats gjort vanskeligere

23. september 2014  Kilde: Motormagasinet.

Landsskatteretten underkendte Skats afgørelse om overflytning af avance til byttebil, men det udelukker ikke, at Skat i andre sager vil kunne godtgøre, at der er sket en overflytning i strid med værnsreglen, påpeger Bilbranchen.


Motor-magasinet har tidligere omtalt Landsskatterettens afgørelse fra maj, hvor det var Skats opfattelse, at når det er konstateret, at en ny bil sælges med negativ avance (tab) samtidig med, at der er konstateret et vist overskud på den samlede handel, idet der er fortjeneste ved salg af byttebil, så er der ulovligt overflyttet avance.

- Dette accepterede Landsskatteretten ikke. Landsskatteretten lagde vægt på, at Skat ikke ved den objektive konstatering har godtgjort, at der i alle tilfælde reelt er tale om en flytning af en avance og ikke et salg med tab efterfulgt af et salg med avance. Det vil sige, at Skats arbejde i sager om overflytning af avance er gjort vanskeligere, idet der nu er stillet skærpede krav til Skats bevisbyrde, udtaler chefjurist Nils Suhr Andersen fra Bilbranchen.

- Det er Bilbranchens og eksterne juristers opfattelse, at Landsskatterettens afgørelse er i tråd med EU-rettens krav til nationale værnsregler, idet der kræves et klart bevis for overflytning, og ikke kun den blotte objektive konstatering af et samlet overskud, tilføjer han.

Skat skal således løfte bevisbyrden konkret i hver enkel handel.

- Altså vil Skat også efter Landsskatterettens afgørelse kunne rejse krav om efterbetaling af registreringsafgift, såfremt der er sket overflytning af avance, men der er nu skærpede krav til Skats bevisførelse, påpeger Nils Suhr Andersen.

Skat har til Bilbranchen oplyst, at afgørelsen ikke ankes og at Skat overvejer afgørelsens konsekvenser for sager om overflytning til udstyr. Det er Bilbranchens opfattelse, at afgørelsens principper også skal finde anvendelse i disse sager.

Det er videre oplyst af Skat, at man vedrørende genoptagelse kontakter de virksomheder, der haft lignende afgørelser om overflytning af avance til byttebil. I øvrigt oplyste Skat, at der er i avance-overflytnings projektet er afgjort omkring 40 sager og at 17 er indbragt for Landsskatteretten. Cirka 80 procent vedrører overflytning af avance til udstyr, cirka 20 procent til byttebil.

Bilbranchen er fortsat i dialog med Skat om disse sagstyper.

27-08-2014 kilde: Motormagasinet

Finanslov 2015: Hvor er den grønne transport?

Regeringens finanslovsudspil for 2015 giver intet svar på, hvad der skal ske med el- og brintbiler efter 2015, hvor den nuværende afgiftsfritagelse udløber. Det sker på trods af, at regeringen har lovet politisk handling på afgiftsområdet for grøn transport. Vi mangler et klart politisk signal: Vil man grøn transport eller ej, lyder det fra Dansk Energi.


Regeringen har tidligere udskudt den store omlægning af bilbeskatning, som fremgik af regeringsgrundlaget. Og heller ikke i regeringsudspillet for Finanslov 2015 indgår indfrielsen af regeringens grønne transportambitioner. Det efterlader et stort spørgsmål om, hvad der skal ske med bilbeskatningen på sigt – og især med afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler, der løber til udgangen af 2015.


- Uden en afklaring vil investeringslysten i elbilmarkedet tørre ud. Heldigvis er der rum for at forlænge afgiftsfritagelsen i en treårig periode, mens vi venter på en omlægning af bilbeskatningen. Men vi kan ikke finde det i udspillet til finansloven, og det er vi ikke tilfredse med, siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.


En afklaring af de afgiftsmæssige forhold for el- og brintbiler presser sig på, fordi bilfabrikkerne allerede nu planlægger, hvilke biler der skal på markedet i Danmark i 2017. Uden den nødvendige afklaring vil både producenterne og alle de virksomheder, der har investeret i brinttankstationer, ladeinfrastruktur, taxaselskaber og delebilsordninger med elbiler tøve med de nødvendige investeringer, mener han.


Ifølge Dansk Energis egne beregninger er der samlet set et rum for finansiering på 2,4 milliarder kroner for en forlængelse af afgiftsfritagelsen i 2016-2018, hvilket svarer til konservativt skønnet 17.000 biler.


- Det ville være oplagt at få en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler med i finansloven for 2015. Vi må ikke glemme, at grønne initiativer på transporten er afgørende for, at vi kan leve op til vores langsigtede klimaambitioner. SF og Enhedslisten har hidtil holdt regeringen fast på de grønne ambitioner med transporten. Vi håber, at det også gælder, når de to partier kommer ind til forhandlingsbordet, og at regeringen vil være tilsvarende lydhør, siger Lars Aagaard.


Han understreger, at afgiftsfritagelsen ikke skal løbe uendeligt.


- Elbilerne skal selvfølgelig ned i pris i takt med, at markedet udvikler sig. Det er derfor helt ok, at en forlængelse af afgiftsfritagelsen for eksempel kun sættes til at løbe yderligere tre år.


Det skal kombineres med, at partierne bag aftalen løbende ser på, hvor hurtigt markedet udvikler sig, og hvad der skal skabe den langsigtede ramme for transportens grønne omstilling. Men det afgørende skridt er en forlængelse af afgiftsfritagelsen, ellers klinger ambitionerne hult, udtaler Lars Aagaard.



08-08-2014

Copenhagen Historic Grand Prix 2014

Ca. 40 medlemmer og gæster fra Københavns Automobil Klub havde stor fornøjelse af at overvære race, stemning og godt vejr med en enestående beværtning fra Au2Parts.


I weekenden 2 og 3 august 2014 besøgte hen ved 30.000 tilskuere Bellahøj Park, og forvandlede Copenhagen Historic Grand Prix til en flot historisk motorsportsweekend

Det var fjortende gang Copenhagen Historic Grand Prix blev afholdt i København, og andet år Bellahøj Park var vært for det enestående kulturarrangement, hvor historisk motorsport hyldes som et kørende vidnesbyrd på fortidens glorværdige årtier.


Både lørdag og søndag indtog de mange historiske motorsporsklasser racerbanen Bellahøj Park, mens arealet omkring Dyreskuepladsen til begivenheden, var omdannet til et omfattende aktivitetsområde med store temaskabte biludstillinger og familievenlige underholdningsindslag.

Sammen med racerkørerne fra de historiske klasser gæstede profiler fra ind- og udland den knap 2,5 kilometer racerbane med højt humør og entusiastisk kørsel, til glæde for publikum, gæster og tilskuere. Til i år var Bellahøj Park ændret med henblik på i højere grad at forene bybanens fascinerende kompromisløshed, med gode tilskuerforhold og moderne sikkerhed.


Efter forrige års flytning af Copenhagen Historic Grand Prix, fra Fælledparken på Østerbro til Dyreskuepladsen på Bellahøj, ønsker CHGP-organisationen igen at overbringe stor anerkendelse til den både positive opbakning fra lokalmiljøet i området, samt Københavns Kommunes imødekommenhed og generøsitet. At omdanne trafikale knudepunkter til en moderne racerbane med tilhørende udstillingsområder, familieaktiviteter og andre attraktioner, kan kun virkeliggøres med støtte og forståelse fra lokale myndigheder, instanser og beboere.


”Hele organisationen bag Copenhagen Historic Grand Prix ser både begejstret og taknemligt på weekenden, hvor vi føler, at de mange historiske racerklasser blev afviklet, med en stor sportslig succes,” fortæller hovedarrangør Jac Nellemann.

”Siden sidste års event har alle i organisationen arbejdet målrettet med at produktudvikle og løfte helhedsoplevelsen for alle involverede parter. Det er en kontinuerlig proces i vores stræben på at levere en komplet motorsportsweekend for ikke kun deltagere, men også til de mange tusind gæster, der vælger at bruge deres weekend i vores selskab. Den enorme støtte fra alle fronter er opløftende, og fornyer vores energi frem mod 2015, hvor vi igen gæster Bellahøj Park,” slutter Jac Nellemann.


Siden 2010 har Race for Riget været en fartfyldt katalysator af publikumsoplevelser, når Copenhagen Historic Grand Prix løber af stablen. I en time både lørdag og søndag har publikum mulighed for at købe sig til en køretur i et stort felt af ekstravagante sportsvogne og racerbiler med kendte profiler bag rattet, og de indsamlede midler doneres ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet.

Der blev i alt kørt 444.400 kroner ind til det godtgørende formål, hvilket overgår sidste års rekordbeløb med mere end 100.000 kroner og den store check blev overrakt til Gitte Stark, koordinator for BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet, af Jan Magnussen, der er ambassadør for Race for Riget.

15-06-2014

Gavnø Classic Autojumble & Concours de Charme.

Danmarks største veteranbilshow med deltagelse af 1.000 klassiske biler, levende musik & show. En herlig dag med en imponerende flot udstilling af køretøjer, herunder veterankøretøjer, klassiske køretøjer, sportsvogne, brand- og militærkøretøjer samt diverse mærkeklubber.


Københavns Automobil Klub afholdt dette års sommerudflugt med et besøg på Gavnø Slot. En sjov og spændende dag, hvor vi fra morgenstunden startede fra København med Larsens busser.

Stemningen var forventningsfuld og humøret højt medens vi indtog morgencompletten i bussen. Vi rundede Ringsted og samlede de sidste deltagere op her, hvorefter vi indtog Gavnø Slot.

Et fantastisk skue mødte os med et væld af gamle, smukke, skøre, skæve og sjove biler. Vejret viste sig fra sin bedste side. Og der blev da hilst på en hel del bekendte rundt omkring. Selvom vi havde sat næsen op efter smørrebrød, blev vi da ikke skuffede over stedets flæsestegssandwich og øl. En god dag som vil blive husket. 


28-08-2012

SUBARU Nordic ansætter salgsdirektør for Danmark


SUBARU Nordic øger deres investeringer i Danmark. Subaru er en af ​​de få mærker, der øger salget i de nordiske lande. For at imødekomme den øgede efterspørgsel og yderligere forbedre servicen til vores danske forhandlere, har vi nu ansat Niels Thaning som salgsdirektør for Danmark, Færøerne og Grønland.


Niels Thaning har mere end 28 års erfaring i autobranchen. Niels startede sin karriere hos den danske Nissan importør og blev derefter ansat som salgschef hos en detailbutik. Efter 20 år som selvstændig bilforhandler og et par år som selvstændig konsulent, er det nu tid til nye udfordringer.


– Subaru står for kvalitet og har mange spændende modeller i sit program. Nu er det tid til at øge kendskabet til Subarus kvaliteter og øge dets image. I resten af Norden er Subaru en førsteklasses aktør i premium-segmentet. Så hvorfor ikke også i Danmark, siger Niels Thaning.


I løbet af det næste år ventes flere spændende introduktioner af modeller, der historisk har vist sig at være en succes på det danske marked.


– Niels har stor erfaring og kender autobranchen indefra. Han deler vores vision at være Nordens bedste importør og have markedets mest tilfredse bilejere. Derfor er vi glade for at kunne tilknytte ham vores vores virksomhed, siger Torbjörn Lillrud, Direktør for SUBARU Nordic AB.


Biltorvet presser Bilbasen i Børsen

Biltorvets kamp mod Bilbasens de facto monopol får stadig mere opmærksomhed. Børsen bringer i dag en stor artikel, der stiller de to konkurrerende bilportaler over for hinanden. I artiklen udtaler direktør i Biltorvet og AutoIT Claus Nyboe blandt andet:


”Prisen har udviklet sig på en næsten lodret kurve de seneste tre til fire år. Det giver en indikation af, at vi måske ikke har set det sidste. Hvorfor skulle kurven flade ud nu? Det er den frygt, man lever i, som bilforhandler. Det her kan løbe fuldstændig løbsk”, siger Claus Nyboe, der efterfølgende uddyber hele aktieprojektet i Biltorvet:


”Vi vil gerne have bilforhandlerne med ind i det her [aktieprojektet, red.], for at sikre, at de enkelte aktører får hånden på kogepladen – og at vi dermed får det commitment fra bilforhandlerne”.


Han kritiserer i øvrigt Bilbasen for at misbruge sin dominerende stilling og lade priserne stige med alarmerende stærkt. ”Vi kan jo konstatere, at det er gået voldsomt hurtigt. Og det er især efter, at eBay har købt selskabet”, siger Claus Nyboe.


Du finder hele artiklen i dagens udgave af Børsen på side 14.

(03-09-2012)


Trio Biler henter sejren for andet år i træk

Knusende sejr.

Trio Biler satte alle konkurrenter til vægs, da de vandt årets DHL Stafet i København med over tre minutters margin til Folkersen Automobiler på andenpladsen. Holst Automobiler snuppede den sidste podieplads.


Den stod på sensommersol, motion og grillhygge torsdag den 30. august. Dagen for D·A·Fs interne DHL-dyst i Østdanmark var velsignet af overordentligt godt vejr, højt humør og flotte præstationer på løbesiden.


Årets DHL Stafet i Københavns Fælledparken blev igen i år en sand succes for Trio Bilers førstehold, da de fem løbere tilbagelagde i alt 25 kilometer på lige godt to timer. Folkersen Automobilers førstehold blev nummer to med godt tre minutter op til Trio-drengene mens Holst Automobiler indtog tredjepladsen i to timer og fire minutter.


Dermed ligger det også fast, gårsdagens top-3 også udgør podiet på landsplan. Dahl Pedersens tredjehold, der ellers vandt overbevisende i Aarhus i sidste uge må nøjes med fjerdepladsen – kun 28 sekunder fra ’medaljerne’.


Dahl Pedersen og de andre deltagere i Aarhus kan dog undskylde sig med, at ruten var klart mere udfordrende end i København. Stigningen op til Marselisborg Slot trak tænder ud, mens de største udfordringer i Fælledparken må have været knoldene i græsset og den massive grillos på ruten mellem teltene.


D·A·F-sekretariatet blev i øvrigt nummer sjok i København i den fornemme tid 2:27:35. Og så er der vist ikke mere at sige til det.


Tillykke til alle løbere og tak for deltagelsen! På gensyn til DHL Stafet næste år - forhåbentlig med endnu flere deltagende hold.